Redcordträning

Hela Bloggaromträning-gänget blev igår inbjudna till gymmet InMo för att  hänga i röda rep eller de j*vla slingorna som Lantto kallar dem. Kärt barn har många namn. Tyvärr hade inte alla i ”bloggaromträning” möjlighet att delta just den här gången. Sara, Sofie och jag fick den stora äran att representera träningsportalen och nätverket bloggaromtraning.se, som också inom kort kommer att presenteras mer tydligt här på webben. Ni har väl inte missat vår invigning här iform av ett träningsevent?!

Träningsformen som vi fick prova på igår heter på riktigt Redcord. Viktor som kör personligträning och massage på InMo gick igenom ett gäng tuffa övningar tillsammans med oss.

Jag tycker själv att Redcord är en helt fantastisk uppfinning och önskar att jag hade möjlighet att träna mer med det. Kom igen ALLA gym, köp in! Vi som var där fick ett jätte bra erbjudande av Redcord som själva var på plats och presenterade produkten lite kort.

Hade inte min ekonomi sagt att det är mycket annat just nu då skulle vi haft Redcord hemma redan igår. Det är nämligen ett helt perfekta träningsredskap då det tar lite plats och med tanke att man kan utföra cirka 1400 övningar med den är den också väldigt prisvärd.

Man kan använda Redcord både till rehabilitering som den främst är framtagen för men också till att köra tuffa träningspass.

Innan TjejVasan hade jag förmånen att köra en del Redcord för att stärka bålen. Mycket för att kunna avlasta ryggen och andra muskelgrupper under stakningen. Längdskidor är mycket mage om man ska staka långt. Som Sara också nämner i sitt inlägg har både Marit Björgen och Jenny Hansson (Jenny som vann både Tjejvasan och Vasaloppet på damsidan) använt sig mycket av det här redskapet.

Redcord är alltså röda slingor som man fäster  i taket. Den sitter i två fästen vilket gör att man får en annan stabilitet än i TRX där man gärna vill åka utåt i tillexempel en armhävning.

Som både Sara och Sofie beskriver det på olika sätt, är Redcord fenomenal på att hitta svagheter. Jag kunde tydligt känna i vänster baksidalår och precis i knävecket att jag är svag från min muskelbristning som jag dragit upp vid två eller fler tillfällen. Det är helt fantastiskt att man kan känna så tydligt var kroppens muskler inte kopplar på.

Jag har lyft fram det här klippet förr och Sara gör det i sitt inlägg. När alpinåkaren Kjetil André Aamodt lägger ut femtio sekunder av sin Redcordträning. Värt att se!

Efter träningen visade Peter som är gymmets VD, oss runt och berättade tanken med InMo, vad de står för och kan erbjuda sina kunder. Man kan säga att InMo är et PT- gym, men som också har en del terapeuter som massage, naprapati och hudvård.

Det har också gruppträning som körs i mindre grupper för att kunna fokusera mer på varje individ och dess träning.

Gymmet har i det stora mycket fokus på funktionell träning. Redskap som de använder är bland några Vibemaskiner,  XBikes  i cykelform, Keiser-maskiner som ger konstant motstånd via lufttrycksteknik. Som också är något jag inte har testat, men skulle gärna göra.

Till sist avslutade vi kvällen med en proteinsmoothie gjord på Holisticprodukterna, Super Vitalis, vaniljprotein, Psylliumfröskal , linfröolja , banan och mjölk.

Viktor visar.

Sara och Sofie jobbar hårt.

 

Jag jobbar också på.

Här är lilla Redcordpaket som jag tyvärr inte fick med mig hem.

Bilder från förra säsongens Redcordträning.

2 reaktion på “Redcordträning

  1. Pust! Är ju sjukt jobbigt! Jag brukar i och för sig mest leka i de däringa på gymmet efter stängning. Slå kullerbyttor i luften och så :)

    Väntar med spänning på portalen. Kul!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *