Vill återigen slå ett slag för Redcordträning.

Redcord har blivit en populär träningsform bland elitskidåkare. Både bland utförsåkare och längdskidåkare. Utrustningen är väldigt enkel, två röda linor/snören som man hänger i taket, i ett träd eller på en dörr. I linorna fäster du sedan olika hällor beroende på vilken övning du ska köra, om det är händer eller fötter som ska i.

Jag tycker personligen att det är ett fantastiskt bra träningsredskap.  Vi har en redcord mini som är perfekt i storlek för att slänga med på resan. På bilderna nedan ser nu när elitskidåkaren Jenny Hansson när hon instruerar Redcord.

Redcord gör det instabilt för dig vilket gör att kroppen tvingas till att använda både de stora muskelgrupperna och mindre stabiliserande som inte alltid tränas med traditionell styrketräning, där du är mer låst till en specifik muskel. Perfekt hjälpmedel att använda sig av för att komma tillbaka efter en skada eller kort och gott för att utveckla sin styrka. Dock skulle jag nog säga att du ska köra med en personligtränare eller sjukgymnast första gångerna så att du får en bra introduktion och grund för fortsatt träning.

Här kommer en utmanande övning för triceps, axlar, mage och rygg.

Du står alltså i planka i och tar dig upp på knogarna för att sedan kontrollerat med magstödet på gå ner igen. Tuff och teknisk övning. Gör de set och receptioner som du orkar med och kan göra med bra teknik. Framförallt, ge den tid!

redcord

redcord

2 tankar kring ”Träna med redcord”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.