Årets första dopp!

Har spenderat dagen på Nynäs Havsbad – ca 30 minuter från Stockholm. Började dagen med brunch, innan vi hamnade i en 36-gradig pool utomhus, precis vid havet. Vädret bjöd på strålande sol. Det blev snack om livet, i timmar. Dopp i havet, som bjöd på fem graders vårvärme. En FeelAlive-dag – tillsammans med människor som betyder väldigt mycket. Kollegor jag träffade på advokatbyrå för exat tio år sedan, som numera är fantastiska vänner. 

OUTDOOR DINNER

Vi träffade vår äventyrliga vän Katrin för påskdagsmiddag, efter en dag fylld med topptur och fina åk från några av Jämtlands toppar. Mat smakar enastående gott utomhus, inte minst efter en topptursdag.

Katrin hade med sig fantastisk röding med tillbehör, som vi tillagade på muurikka över öppen led. Till efterträtt blev det ett foliepaket med frukt. Så gott! Efter att vi varit utomhus kl 9 till 22, sov jag som en prinsessa den natten.


KEBNEKAISE

Nu i sommar planerar vi att bestiga Kebnekaises Sydtopp, och självklart ta oss ner igen, detta efter Viktors cykeltur genom Sverige. Många som har bestigit Kebnekaise, vilket inte förtar min längtan efter detta äventyr. Ska bli fint att vistas i våra svenska fjäll. Inte minst efter gårdagens hemska attack, här i Stockholm.

Sydtoppen är en glaciär som smälter, vilket gör att den numera nästan är lika hög som Nordtoppen. Vilket gör det ännu mer aktuellt att bestiga Sydtoppen inom närmaste framtid, med anledning av dagens klimat.

I dag vaknade jag upp till grått väder och med en ledsam känsla inombords. En genomströmning av människor på Östermalm, under gårdagen som jag aldrig sett tidigare. Vid lunchtid vistades jag själv intill Drottninggatan, tacksam att jag han tillbaka till kontoret. Sörjer de drabbade och deras anhöriga.

Ta hand om dig och lev dina drömmar!

Bild frå detta reportage i Svenska Dagbladet. 

FORM OCH PRESTATION

Gjorde podcast-premiär i helgen. Det finns mycket och säga om den, och min prestation där. Allt har sin tid och jag har fått bra med konstruktiv feedback för att kunna utvecklas och jobba vidare i poddandet. Sara däremot är ett proffs på detta.

Träffade Sara på Grand Hôtel Saltsjöbaden under helgen, för att samtala. En plats som betyder något alldeles speciellt, då vi tillbringat en del tid i Saltis genom åren, och inte minst hade vi vår bröllopsfest på Grand Hôtel.

I Saras podcast Träningsglädje TALKS pratar vi om prestation, form och insikt. Vi nämner begreppet Åsa-väder, som uttrycker sig i fulväder, ett väder som innefattar kraftig vind och nederbörd av någon form.

Just Åsa-väder myntades en dag på fjället, när vinden var så stark att vi knappt tog oss ner för berget på skidor, vinden piskade i ansiktet och dimman låg som ett täcke över dalgången. Svårt att hitta andra tillfällen i livet, då jag känner mig mer levande än så… När vinden piskar och vädret yr!

Avsnittet som jag deltar i, är Saras sjunde i denna serie. Podcast Träningsglädje

SM i TriSim

Skulle ha tillbringat helgen på läktaren under Masters SM i simning. Planerna ändrades, och i stället spenderade jag lördagkvällen på Actic i Högdalen. Team Snabbare arrangerade simtävling, SM i TriSim.

Hoppade in som funktionär och passade på att inspireras av det starka startfältet. Blev nästan sugen på att vara med. Råkade dra på mig en hjärtsäcksinflammation för en tid sedan, så denna gång var det inte aktuellt att pressa kroppen till max. Som jag längtar efter ett svettigt intervallpass! Ska dock försöka vara klok, och skynda långsamt.

Bilder tagna av mig och Viktor.

 

DRAKEN

En tacksam övning med fokus på löpstyrka. 

Stabilitet –balans – rörlighet- styrka. 

Draken aktiverar säte, baksida lår, vader, fotleder och rygg.

Gör så här:

❄️ Stå på ett ben.
❄️ Fäll överkroppen framåt och benet bakåt.
❄️ Sträva för att få kroppen relativt parallell med marken, samt att hålla höften rak.
(Vilket jag själv får jobba med)
❄️ Gå tillbaka till startpositionen och avsluta med att sträcka armarna mot taket.
❄️ Knäet upp mot överkroppen och gå upp på tå.

Randonée Madness Storulvån

Vi har haft en heldag i Storulvån tillsammans med Åre Skidsport. Anmälde oss till deras event Randonée Madness. Dagen bjöd på strålande väder, fin guidning av Mountain exklusive, vi fick dessutom testa utrustning från Salomon.

Kan varmt rekommendera er att hålla utkik efter nästa event. Upplägget är verkligen som de själva skriver, lika genialt som trevligt. Vi startade strax innan Storulvåns Fjällstation, skidade upp på Sönner, fick oss ett fint åk ner via Näbbrännan, pausade för fika direkt efter åket. Gick vidare upp på Getryggen och avslutade dagen med ett långt och fint åk ner till Fjällstationen, där vi samlades ute i solen för att fylla på med vätska. Afterski, när den är som bäst. Efter en magisk dag på fjället.

Anmäl er på Åre Skidsports hemsida till nästa event!

Ni åker ut till Storulvån tillsammans. Åre Skidsports bil tar med all skid-utrustning och fika, ni tar med er själva och lavinutrustning. Lavinutrustning betyder ryggsäck, spade, sond och tranceiver.

 Det finns plats för 10 personer per tillfälle, lagom stor grupp.

Topptur till Renfjället

Vi körde till Edsåsdalen, där leden till Renfjället börjar. Söder om Åre finns verkligen fantastisk natur med lättillgängliga fjäll, fina skogar och många små tjärnar. Edsåsdalen är en mysig liten ort, åtta kilometer från Undersåker. Bestod ursprungligen av två byar, Edsåsen och Dalen.

Byn är belägen på sydsluttningen av Renfjället i södra Årefjällen på cirka 600 meters höjd. Orten har ett eget liftsystem, som i slutet på 1990-talet ingick i Åres skidområde.

Vill du krydda ditt besök i Åre med en mysig utflykt, då kan jag rekommendera att ta sig till Edsåsdalen, och skida vidare upp på renfjället, för att besöka Vita Renen, som på torsdagskvällar serverar trerätters.

Tänk på att:

Förboka bord

Glöm inte pannlampa, då mörkret hinner slå till under middagen

VASALOPPSFRUKOST

Som så många andra har jag laddat upp med vasaloppsfrukost för att mysa framför tv:n, med vasloppet följt av femmilen. Nu börjar jag sakna längdskidåkningen, som blivit bortprioriterad de senaste åren. Har blivit en del alpint och toppturer i stället.

Hade några år då vi körde mycket längd och några längdlopp. Det är kul med längdskidåkning, och externt bra träningsform.

En favorit bland vasaloppsfrukostar är, bovetegröt. Bovete är en ört som är helt fri från gluten, rikt på protein och mineralerna järn, kalium, magnesium, zink, selen och kisel. En frukost som är snäll och len för magen.

-Blåbär, i stora lass-

-Bovetegryn-

-Vatten-

-Kokosolja-

-Kanel-