Saturday – My Big Training Day

Lördagar är min överlägset bästa träningsdag, en “normal” vecka.

Sovmorgon. Lång simning och lång löpning. Oftast med en ordentlig frukost efter simningen, på något härligt café/restaurang som exempelvis Urban Deli eller FineFood och tillsammans med härligt sällskap. Bra uppladdning inför löpningen. Ingen stress. Bara livsnjuteri

Mellanmål/lunch efter löpningen. Bara vila och ha det härligt med en härlig middag.

Det här är lyx och livskvalite för mig!

Vilken är din bästa träningsdag?

NewBalance

ÅTERHÄMTNING

Träningen är riktigt kul just nu. Gillar att ha målsättningar och ett syfte. Det kan i mina ögon snabbt bli tråkigt om jag inte har en bild av syftet. Det gäller i princip allt jag gör.

Har tillsammans med coach kommit fram till att jag ska ha återhämtning på mitt träningsschema kommande vecka. Det har varit en helt okej träningshöst/vinter sedan september. Vilket innefattar helt okej simning (finns förstås massor att göra), helt okej cykling på traineer (med tanke på motivationen att sitta inomhus och cykla) och bra löpning (intervaller och långpass har känts bra efter mina mått mätt).

Nu ger jag kroppen några dagar med återhämtning. Det blir inte färre pass men något lättare pass. Jag har gått ut lugnt sedan dagen jag bestämde mig för att jag ska testa hur det är att genomföra en halv ironman. Har haft en fin progression under hösten. Det är en prövning för tålamodet att inte rusa på och vilja nå snabba resultat. Allt behöver inte alltid gå så snabbt. Det långsiktiga arbetet är verkligen relevant i det här avseendet.

Passade på att umgås med min syster i samband med NIKE WOMEN WEEK den här veckan. Vi körde en BARRE MOVE-klass för supertrion Åsa, Maria och Maria.

Nytankad med härlig energi!

NikeWeek NikeWomenWeek

Skor för vinterlöpning

Löpning på underlag i form av is, snö och slask.

För det mesta tycker jag att det fungerar riktigt bra med att springa i mina”vanliga” löparskor. Nu när vädret pendlar från greppiga minusgrader till slaskiga plusgrader tycker jag att det är skönt för vaderna med lite dubb under fötterna. Lättare att inte spänna sig i onödan under löppasset.

skor för vinterlöpning

Bootfitting på Åre Skidsport

Hade haft mina pjäxor från höst/vinter 2004. Närmare bestämt under 11år. Som tävlingsåkare var det klassiskt att ha pjäxor som satt som gjutet på foten och lite till. Två storlekar mindre än normalt är inte alls ovanligt. Det håller jag inte på med längre, men jag tycker definitivt att det är viktigt att inte åka runt i för stor pjäxa.

Under luciahelgen i Åre var vi förbi på Åre Skidsport för att få bästa hjälpen med nya pjäxor som ska passa ”dagens” behov. Åre Skidsport är min favorit butik alla gånger när det gäller skidutrustning. Mycket har med den fantastiska personalen att göra. De har verkligen gjort topprekryteringar till den butiken. Märker snabbt att det är ett bra gäng vid besök i butiken. Min uppfattning är att de har kul på jobbet och trivs med varandra. De är kompetenta, duktiga att hantera kunder med olika behov och attityd men är också extremt bra på att guida kunden till bra köp.

Mitt tips är att testa de olika pjäxor som din bootfitter plockar fram. En bra bootfitter bör kunna plocka fram en pjäxa med rätt flexvärde åt dig utan större problem. Men också en pjäxa med innersko som passar din fot. Jag har en ganska smal fot och vill ha en pjäxa som sitter åt. Den här gången ville jag inte bara ha en pjäxa som tål att jag står på i pisten. Hade även kravet att även kunna gå i den.

På Åre Skidsports hemsidan beskriver de jätte bra hur en bootfitting går tillväga. Jag är jätte nöjd med min bootfitting och mitt pjäxköp där. Lika så Viktor. Här kan ni se läsa mer om den gången.

  1. De mäter din fot:
    Det gör till skillnad för position om pjäxan är eller inte är i rätt storlek.
  2. De gör en fotanalys:
    Mäter längden på foten, bredden, hur hög den är och vilken volym den har. Detta plus en intervju för att få veta vilken typ av skidåkare du är.
  3. De tittar på hur du står:
    Att stå bra i pjäxorna är det viktigaste att tänka på när du ska köpa pjäxor, både för att foten inte ska ha fel belastning men också för att prestandan i pjäxan blir mycket bättre.
  4. Därefter tar din bootfitter fram ett urval av pjäxmodeller:
    Pjäxor som passar dig och den typen av skidåkning som du utför plockas fem av din bootfitter och därefter testas modellerna till det att du hittar rätt. Kan göras på många olika sätt beroende på krav, önskemål och vilken typ av skidåkare du är.
  5. Formgjuter en sula:
    Åre Skidsport arbetar tillsammans med ett ortopedföretaget som har specialiserat sig på inlägg och formgjutna sulor för framförallt alpin skidåkning. De gjuter sulan efter vikt längd och åktyp. En sula är lika viktig i avlastningssyfte för foten som att det ska bli så bekvämt som möjligt i pjäxan. För den som i huvudsak ute efter en bekväm pjäxa är en sula ett måste. Men lika viktigt är det med formgjuten sula för den som vill att kraftöverföringen ska bli så snabb och direkt som möjligt
  6. Slipning och lästning:
    När ovanstående punkter är på sin plats återstår det att finjustera. Detta sker genom att de slipar den formgjutna sulan efter den befintliga sulan i pjäxan för att den formgjutna sulan ska passa perfekt in i pjäxan du valt.
  7. Eftersom Åre Skidsport är grymma har de förstås, Anpassningsgaranti:
    Skulle det vara så att jag känner att något inte stämmer nästa gång jag åker har Åre Skidsport hundra procent anpassningsgaranti. Vilket betyder att de bygger om pjäxan kostnadsfritt till det att jag är nöjd. Det gäller så länge som behovet finns.

Åreskidsport_pjäxor Åreskidsport Åreskidsport3

Kläder för vinterlöpning

Nu har vintern äntligen kommit till Stockholm och jag känner att det här är mitt rätta element. 17 kilometer vinterlöpning var en ren njutning igår. Rådjuren som sprang parallellt med mig såg ut att ta sig fram genom snön något lättare än jag.

Gårdagens pass var en ren njutning. Kroppen har anpassat sig bra till långpassen som just nu består av 90 minuter löpning en gång i veckan. Passet var första riktiga vinterlöpningen för i år. Tio minusgrader kändes friskt och skönt. Absolut inte för kallt med rätt kläder.

Innan jag ska ge mig ut på första löpningen för säsongen, oavsett säsong funderar jag på hur jag ska klä mig inför det första passet. Detta trots att jag har gjort det så många gånger. Det finns många guidelines för lager på lager. Så här såg min köparklädsel ut igår.

KLÄDER FÖR VINTERLÖPNING

1.2. Trots kylan så vet jag att jag svettas mycket och tänker att närmast kroppen ska det finnas plagg som inte kyler ner mig. Efter underkläder i bra funktionsmaterial hade jag ett underställ som transporterar bort fukten från huden och tar fukten till plaggets utsida. Närmast kroppen hade jag idag en sportbh i merinoull från Icebreaker och underbyxor Craft Active Extreme Windstopper Boxer.

Här vill jag ha plagg som isolerar kroppsvärmen och samtidigt släpper ut fukten. Jag hade en tröja från Icebreaker och underställsbyxor från Caft. En dag med ännu mera kyla hade jag haft ytterligare en tröja mellan 1 och 3 för att isolera bättre.

3. Ytterst valde jag plagg som skulle stå emot kylan och vinden en vinterdag. Även detta lager bör kunna släppa ut överflödig fukt och värme för att långpasset ska bli en riktigt skön runda. Gårdagens tights blev Nike Element Shield Tights, ett par vinter-tights som andas skönt samtidigt som de skyddar mot vind. På överkroppen blev det min Nike shield löparjacka, materialet är en blandningen av Dri-FIT-jersey, mesh och vattenavstötande tyg som ska hantera både svett samt skydda från snöfall.

4. Hade en mjuk och skön buff från Kari Traa runt halsen, en mössa från Nike som sitter bra på huvudet samt släpper ut fukt. Handskar från lillsport som jag normalt åker längdskidor i, även de släpper ut fukten och håller fingrarna varma.

5. Jag sprang i mina Nike Zoom Terra Kiger, en sko som greppar bara på snö och isfläckar. Kunde springa avslappnat hela vägen, vilket kan vara svårt om man har en vanlig löparsko så här års.

JUST OUT AND DO IT!

KariTraa

Årets första träningspass

Dag två på 2016 och jag vilar från träning.

Årets första dag startade med sovmorgon, långpromenad tillsammans med nära och kära därefter ett intervallpass på cykel med efterföljande middag och vinprovning. Känns som en bra start.

This year, I’ll do things I didn’t know I could do. And I might not be great at them, at least at first. We’re all beginners at the beginning.

Craft_cycling

VÄLKOMMEN 2016!

Ser hoppfullt framemot 2016.

Min senaste “nystart” var i höstas när jag startade min resa med hållbara träning. Med coachning och ett genomtänkt program att följa för att hålla för simning, cykling och löpning. Utvecklingen sker progressivt för att kroppen ska hålla hela vägen och i bästa möjliga mån undvika skadebekymmer.

2016 är året då jag ska se om det där med Ironman 70.3 är så “trollbindande” som så många säger. Mitt mål är förstås att jag ska ta mig igenom det. Med tanke på att det blir min första.
Ironman 70.3 står med på min Bucket List och då passar det bra att ge sig själv en startplats i födelsedagspresent det ena året och ett race året därpå.

“Livet är som att cykla. För att hålla balansen måste man fortsätta framåt.”
-Albert Einstein-
VLHÄLSA_styrelsen

God Jul till er alla!

Granen kläddes igår. Julskinkan testades. Nu har en dundergrötfrukost intagits. Julbok har öppnats och vi laddar för ett lugnt löppass. Firar lugnt och skönt. Är extremt tacksam för det jag har. Skänker en extra tanke till de som inte har det lika bra och kanske saknar tak över huvudet. Ta hand om er och varandra där ute. God Jul!JulgranJulgran_1 Julgran_2 Julgran_6