Dag 3 på triathlonläger

Viktor gick ner till bassängen och coachade klockan sju imorse. Själv körde jag rörlighet i lägenheten då de stora kuddarna här i sängen har bidragit till en oskön låsning i bröstryggen.
rörlighetsträningSprang långpass själv under förmiddagen idag. Det blev 17 kilometer in till kontot, delvis längs stranden med Jonas Colting och björn Andersson i lurarna.
Löpning_mallorca_alcudia“Kallbad” som återhämtning.
Kallbad som återhämtningEfter löpningen softade jag en kort stund vid poolen och kylde ner mig med två isglassar innan det blev det en workshop i simning följt av ett teknikpass i simbassängen. simning_alcudia simning_teamsnabbare simning_teknik_teamsnabbare

Dag 2 på triathlonläger

Dag 2 på träningslägret startade med sovmorgon och frukost klockan 08.00. Därefter åkte cykelkläderna på igen för att ge sig ut på en härlig förmiddagstur till Cap de Formentor.

Cap de Formentor som är Mallorcas nordligaste punkt och ligger cirka 2 mil från Port de Pollenca, på vägen dit passerar man stranden Formentor. Bergen är omringade av turkosblått vatten. Fyren som blev dagens vändpunkt tror jag ligger på 210 meter över havet. Inne i fyren finns en bar och en liten butik om man vill ta en fika på den magiska utsiktsplatsen.

På vägen till Cap de Formentor körde jag tillsammans med “mellangruppen”. Jag var inte fikasugen och hängde på den “snabba gruppen” hemåt igen,

Formentor_cyklingcykling formentor_mallorca

När vi kommit ner från berget blev det däremot ett espressostopp innan den/de sista milen hem.

cykelfika

Efter cyklingen, en näve nötter och ombyte tog jag min cykelbränna och hängde med gänget som skulle simma öppetvatten för att träna på drafting (att ligga på fötter under simningen). För mig blev det även att träna på simning i stökigt vatten. Ser kanske inte så stökigt ut på bilden. Men lite mer vågor än jag är van vid i Hellasgården.

Simning_orca

Efter simningen anslöt jag till en “mek-kurs för dummies”. Grymt bra! Jag borde gå fler kurser i “läran om cykeln”.

MekkursHotellet har ett riktigt bra cykelgarage där det finns jätte bra möjligheter att ta hand om sin cykel.cykelgarage

Direkt från Mek-kurs till dagens informationsmöte.

Möte_teamsnabbare

Kvällen avslutades tillsammans med ett skönt gäng under en middag på en favoritrestaurang. Oslagbar Tapas!!

tapas_alcudia

 

Dag 1 på triathlonläger

Dag 1 på mitt första triathlonläger med Team Snabbare lutar snart mot sitt slut.

Klockan ringde 03.00 imorse och det börjar kännas något grusigt i ögonen. Drog i gång kaffet när jag vakande och tog en dusch innan det var dags att hoppa in i bilen och åka mot Arlanda. Så smidigt att parkera i Sky City Garage, bara en hiss upp till terminal 5.

Väl på plats på Arlanda blev det en frukost innan det var dags att kliva på planet. Flygresan gick smärtfritt. Förutom att planet guppade på luftvågor under landningen.

Cykelväska och bagage kom fram som det skulle. Utanför bagageutlämningen stod en busschauför på plats med en skylt “Team Snabbare” . Väl på bussen fick vi en varsin lunchpåse för äta under resan från Palma till Alcudia.

När vi väl var på plats på hotellet och fått nycklarna, slängde vi in bagaget på rummen och gick till cykelgaraget för att skruva ihop våra cyklar inför intro-rundan. Det verkar vara ett väldigt härligt gäng som är här nere med Team snabbare. Älskar cyklingen här på Mallorca och ser verkligen framemot morgondagens runda.

Åt middagen tillsammans med Team Snabbare-gänget och nu har jag packat upp min resväska och softar på rummet med Framgångspodden och Jan Carlzon som gäst innan det blir dags att sova.

Cykelpå Mallorca_CraftSwedenTeamsnabbare_mallorca2016

Packlista för träningsläger

Det börjar närma sig några dagar på Mallorca med träning. Inte bästa uppladdningen att vara sjuk innan men vi kan hoppas att all vila gjort något gott med kroppen inför detta. Har sprungit 15km nu på förmiddagen och kroppen känns helt okej.

Det blir fokus på cykling, löpning och simning under de kommande dagarna. Ser framförallt fram emot cyklingen på Mallorca.

Jag är “känd” för att vara rätt hopplös på att packa lätt när jag ska åka iväg på träningsläger och träningsevent. Försöker hålla mig till packlistan men det slinker ofta ner några “kan vara bra att ha”.

Simning:
Baddräkt x2
Bikini för simning
Simglasögon x3
Badmössa x2
Våtdräkt
Vaselin
Badlakan

packa för triathlonlägerCykel:
Cykel
Verktyg, olja, pump
Vattenflaskor
Ramväska för energi
Hjälm
Cykelskor
Pedaler
Cykelbyxor
Cykeltröjor
Cykelstrumpor
Vindjacka
Väst
Lösa ben och armar
Linne som är grymt under varma långpass, Cool Mesh Superlight
Solglasögon
CLIF BLOKS (favoritenergi)

Cykelkläder_craftLöpning:
Linnen
T-shirts
Långärmad tröja
Shorts
Tights
Strumpor
Sport-BH
Löparryggsäck
Löparmband för mobil
Hörlurar för musik eller podcast

löpning_craft

Övriga kläder:
Underkläder
Sandaler
Skor till middag
Klänning
Jeans
Varmare tröja
Kortärmat
Linne
Shorts

Övrigt:
Biljett
Pass
Solkräm
Tvättmedel
Kamera
Necessär
Skavsårsplåster och värktabletter
Dator
Laddare
Solglasögon

ThuleSweden_cykelväska cykelväska_thule

Det blir inte alltid som man tänkt sig…

Har laddat för att köra min första halvmara idag. Women’s Health Halvmarathon, Europas största halvmara för kvinnor. Tyvärr så blev det inte som jag tänkt mig.

I tisdags körde jag intervaller, mina planerade femhundringar i snabbare tempo än jag kör mina tusingar. det kändes bra! Det blev onsdag. Inga konstigheter. Efter lunch kom värk i kroppen men det var inte mer med det.

När jag sedan kom hem på kvällen kom feberfrossan och därefter mådde jag skräp. Igår sov jag massor och även hela natten i natt. Vakande upp mycket piggare idag. Underbart när det vänder.

Men inte alls några krafter för att springa 21 kilometer, tyvärr.

Igår var besvikelsen enorm över att inte kunna genomföra mitt delmål under träningsresan 2016. Idag känns det förstås tråkigt men det är viktigt för mig att lägga detta bakom mig och gå vidare.

Det handlar om ett löplopp/träningspass, inte mer.

Massor med lycka till ni som springer idag!!

löptest-670x446

Tusingar

Har kört tisdagstusingar under en period nu med progression för att klara en halvmara. Inte varje tisdag. Men de tisdagar som det har passat med jobb och annat i vardagen som har påverkat träningsbortfall.

Idag stod det 3×3000 i tröskelfart med 200 meter joggvila på programet.

Har sprungit på löpbandet under sen hös/vinter och nu tidig vår. Idag blev det första intervallpasset utomhus på länge.

Känslan var inte alls toppen, det gnagde både här och där, samtidigt som det kändes som att jag sprang i gyttja. Kort och gott, trötta ben. En glad överraskning var när jag kollade på klockan efter passet och fick se att det gick enligt plan. Att jag hade den farten jag hade hoppats på.

Oavsett vad klockan visade så känner jag mig så sjukt nöjd med att jag tar mig ut.

Det är viktigt att slappna av och lita på kroppen.intervaller_tusingar

Frukost för långdistanspass

På söndagar har jag mitt distanspass på cykel följt av bricklöpning. Planerar oftast lång sovmorgon och STOR frukost innan jag ger mig ut. Jag tycker att det är viktigt att hitta vilken frukost som fungerar bäst för mig när jag ska ge mig ut och träna under några timmar. För mig ser en typisk söndagsfrukost ut enligt nedan.

Chiapudding med varierande “topping”:

  • Havremjölk
  • Chiafrön
  • Mango, blåbär, hallon eller något annat fruktigt eller bärigt

Och

Bananpannkaka;

  • Ägg
  • Banan
  • Kokosolja
  • Jordnötssmör, mango eller bär som tillbehör

Vatten, Holistics D-vitamin och två koppar kaffe.

frukostförlångpass frukost innan långdistansträningfrukost innan långpassblommor till frukostbordet

Målsättning = veckans läxa

En gång i veckan några måndagar framöver går jag och simmar tillsammans med en grupp i ledning av simklubben Neptun. Varje vecka får vi läxa mellan träningspassen. För mig är det jätte bra att få reflektera och träna på något specifikt för att på sikt kunna bli en bättre frisimmare som motionär och nybörjare.

Veckans mail handlade om var jag vill med min simning.

Målsättning
Min målsättning är att ta simningen till ytterligare en nivå från var jag står i dag. Jag vill förbättra min simteknik, Kunna reglera fart bättre och få ännu bättre uthållighet under mina simpass. Lära mig att voltvända. Kanske lära mig att dyka från startpall. Det vore häftigt! Oavanstående hoppas jag ska göra mig till en säkrare simmare i öppet vatten och hålla Cut off time: 1 hour 10 minutes + max 5 min transition.

Sätt ett datum
Mitt mål är att jag ska ta mig igenom 1900m simning i öppetvatten i trängsel tillsammans med väldigt många andra människor utan att få panik. Fokus ligger på mig själv och att ta mig igenom simdelen under en halv ironman och ingenting annat. Det ska vara ett realistiskt mål för mig och ingen annan.

Delmål
Mina delmål är att utveckla benspak, rotation och andning. Efter veckomail från Neptun funderar jag på vad jag behöver förbättra och vilket träningsupplägg jag bör hålla mig till.

Utvärdera
En fråga som Neptun-coach ställer till mig är…
Hur många veckor har vi kvar till dess att du ska nå ditt mål? Det är viktigt att att utvärdera utveckling på väg mot mål mina för att eventuellt kunna justera upplägget om så skulle behövas.

Positiva tankar och pepp från Coach
”Fake it till you make it”

Om du intalar dig själv att du kan simma 50m frisim under 35 sekunder så kommer det vara betydligt enklare att uppnå målet än om du trycker ned dig själv och säger att du aldrig kommer klara det.

Tala om för dig själv och folk du känner att du kommer fixa det. Agera som du är en elitsimmare, intala dig själv att du älskar de tuffa simpassen och ta tag i din simning efter den målsättning som du har satt upp.

Läxa
Simon Sjödin är inte bara tränare i våra crawlkurser, han är även uttagen till OS på 200m medley i sommar. Lyssna på vad Simon har att säga och fundera sedan över varför du simmar och vad du vill ha för mål (om du inte redan har ett).

Intervju med Simon: 
https://www.youtube.com/watch?v=9sn4HhpVKqM

headswimming

Ofrivillig vila

Idag fick jag äntligen till ett längre och lugnt löppass efter en veckas ofrivillig vila,
83 minuters distanslöpning till kontot. Det började med extrem halsont och feber innan/efter skidåkning i Åre under påskhelgen och därmed några dagars vila när jag blickar tillbaka.

Tillbaka till jobbet, piggare men inte helt kry. Det blir så uppenbart att kroppen hanterar vardagsstress mycket bättre när jag får träna. Blir inte alls lika trött efter en dag om jag får träna. Istället för som den här veckan när jag valt att vila helt från träningen.

På senare år känner jag mig mycket mer lugn med att vila ordentligt från träningen när kroppen känner av något skit, rent ut sagt. Beroende på vad det är för något jag känner i kroppen, kanske jag tränar lätt och vilar aktivt eller som nu med halsont och feber inte tränar alls.

För mig som tränar som motionär och har mål där jag inte tävlar mot någon annan än mig själv så kan jag vila med ro. Även om jag förstås önskar att få träna oklanderligt vecka ut och in. För att jag vet hur bra jag mår av att få svettas och anstränga mig fysiskt.

triathlonträning

Skötselråd för skidkläder

Har fått lära mig att skidkläder eller andra tekniskt avancerade plagg, nylon samt syntetiska tält, ryggsäckar etc. ska tvättas så ofta som det behövs för att få bort orenheter. Genom att tvätta och torka plagget regelbundet återställs den vattenavvisande impregneringen som krävs för att plagget ska fungera optimalt.

Nu är det snart dags att byta skidkläder mot cykelkläder. Jag tvättar mina skidkläder med Nikwax Tech Wash som är ett tvättmedel för impregnerade textiler och utrustning. Avlägsnar smuts och rester av rengöringsmedel samtidigt som impregneringen bevaras. Nikwax Tech Wash är dessutom biologiskt nedbrytbart. Det finns säkert andra bra produkter för att rengöra funktionskläder.

  1. Börjar med att stänga alla dragkedjor och sätta fast flikar innan tvätten. Följer därefter skötselråden på plaggen.
    <
  2. Tvättar i maskin i 30 ºC  eller 40 ºC grader beroende på vad det står på tvättrådet. Försöker välja program som centrifugerar så lite som möjligt för att undvika att plagget blir skrynkligt. Stoppar max två plagg i tvättmaskinen och fyller på med Nikwax Tech Wash.
    <
  3. Efter tvätten kör jag ett snällt program med Nikwax TX Direct Wash-In som är ett impregneringsmedel. Detta för att plaggen ska kunna återuppta andningsförmåga och förbättra vattentäthet.
    <
  4. Jag brukar hängtorka plagget men det ska också gå lika bra att torktumla på lågt varvtal.
    <
  5. Har läst att det ska vara bra att torktumla det i 20 minuter för att återaktivera yttertygets varaktigt vattenavstötande behandling när ytterplagget är torrt.

Använd inte blekmedel!!

(Inlägget är inte sponsrat)

Tvätta skidkläder_tvättmedelNikwax-tvätta skidkläder Tvätta_skidkläder