ISKALL BJÖRKSAV

Att lyxa till det med ett iskallt glas Björksav efter ett hårt träningpass, när du känner dig så där orimligt törstig. Det kan jag lova är att sätta guldkant på vardagen. Inget jag dricker efter varje pass. Men någon gång i bland och speciellt så här under sommartider. Det är inte mycket smak förutom en svalkande sötma. Less is more!

Mer om just den här björksaven hittar du här.Björksav_Holistic

RÖRLIGHET

Det regnar tydligen inne i stan just nu och Pride är i fullgång om jag har förstått mitt flöde på sociala medier rätt. Regnet har ännu inte tagit sig ut till Skärgården.

Vet att min kropp mår hundra gånger bättre då jag tar några minuter till rörlighet i alla fall en gång varje dag för att mjuka upp mig på mattan tillsammans med rullen. Jag ökar min löpning successivt och ska försöka att inte göra det allt för snabbt. I kombination med detta blir mattan och rullen om inte mindre viktig.

Tänker ofta hur något så enkelt att göra en kort stund kan vara så svårt att ta tag?! KÄMPA.
Funktionellträning

MINA FYSISKA MÅL & NYFIKEN PÅ TRIATHLON

Jag är både fascinerad och inte fascinerad av triathlon. Jag har testat två kortare distanser vid tidigare tillfällen. Med en äldre varianten cykel och det kanske inte var så mycket triathlon över mig och min utrustning när jag genomförde dessa två race, lopp eller vad man nu kallar ett triathlontävling. Men vad spelar det för roll tänker jag.

  • Min allra första triathlon jag deltog på vara Saltarö Ultimate 2012 och min så kallade race report från Saltarö kan du läsa HÄR. Saltarö triathlon
  • Mitt andra race kom ett år senare 2013 där jag deltog på den korta varianten av Tenson Tjörn Triathlon. Mer om det racet kan du läsa HÄR.Tjörn Triathlon

Har inte blivit så där biten som många andra har blivit. Kanske kommer det eller så kommer det inte alls.

Det jag vet är att jag skulle vilja testa en triathlontävling igen. Just för att jag mår bra av att sätta mål och ett av målen skulle då kunna vara en lite längre variant av triathlon. Det krävs att jag ändra i min träning. Jag har inga problem att ta ut mig under en timme eller kanske närmare två. Men därefter tröttnar jag mentalt om jag inte har några mål. Så kanske alla fungerar? Vet jag att den bergstoppen ska jag nå. Ja då tar jag mig dit också utan att fundera på om det är jobbigt eller inte.

Kan utan problem knata uppför ett berg med skidorna på och gärna länge utan att tröttna mentalt. För att jag älskar berg och älskar att ha skidor under fötterna. Upptäckte nu i maj att jag även kan cykla i berg under timmar utan att tröttna. Älskar den beriga naturen. Klart att jag blir trött i kroppen och kanske inte är den som tar mig upp i högsta hastighet eller utför för den delen.

Som ni säkert förstår av detta, funderar jag just nu över mitt nästa fysiska mål. Om det blir ett triathlon eller något annat det kommer att visa sig sig här så småningom.

Har ni några fysiska mål som ni vill dela med er av och inspirera mig och andra med?
Det kan verkligen vara allt mellan himmel och jord som kräver en fysisk ansträng.
Det behöver inte vara att vinna en tävling.

triathlontidning

Köpte min första triathlontidning som start på den här semestern. Kul att läsa om hur triathleter tränar och samtidigt få lite andra tips att ta med till min träning.

ENKEL SOMMARTRÄNING

Plankan efter ett löppass.

En enkel övning som stärker kroppen.

Hösten är ofta mer som ett start på mitt nya år en starten på det faktiska nya året. I år ska jag verkligen prioritera mig och min kropp mer. Någonting som jag ofta säger men inte alltid tycker är helt lätt när vardagen rullar på igen. Det behöver inte vara något stort utan det kan vara att jag tar mig tiden och kompletterar min konditionsträning med några styrke-/ eller rörlighetsövningar.

PlankanPlankan_1

CHIAFRUKOST

Vet inte hur många gånger chia kommit upp på min blogg och jag kan inte hylla chiapuddingen nog många gånger. Speciellt god är den efter några kilometers morgonlöpning och inte minst i fina glas. Den passar även perfekt innan morgonträningen för den som har svårt att klämma i sig en tung frukost. Jag upplever att Chia ger väldigt bra med energi.

Chiapudding_4chiapuddingChiapudding_2

MORGONJOGG

Det har varit väldigt mycket semester veckan som varit. Har dock försökt att hålla igång löpningen. Har lyckas klämma in några morgonjogg nu när det inte finns några tider att passa. Skön start på dagen!

morgonlöpning_nikerunning

SIMMA I ÖPPET VATTEN

Det är en stor utmaning för mig att simma i havet. Då jag inte alls är van den typ av simning. Jag vet att jag behöver simma ofta för att bli en bättre simmare.

Behöver också ta en del energi till den mentala delen. Kan jag slappna av i vattnet får jag bättre flytläge, andas bättre och orkar ta bättre grepp i vattnet och får en mycket mer harmonisk simning. Här i Bohuslän har vågorna spelat ett spratt med mig och jag har verkligen fått öva på att navigera och hantera vågorna. Förmodligen inte den mest tekniska riktiga simningen, men kul att få utmana sig.

Jag missade maneterna men Viktor som simmande mycket längre ut fick en i ansiktet. Vilket visade sig inte vara helt skönt. Så ett hett tips om du simmar i Bohuslänska haven, smörj in dig. Den detaljen hoppade olyckligtvis vi.
bad_källsbynopenwater_speedoopenwaterspeedospeedofit

TRÄBRÖLLOP

Idag är det fem år sen jag gifte mig med den mest generösa personen jag har träffat. Min bästa kompis och livskamrat. Det är spännande att leva tillsammans samtidigt som jag känner mig väldigt trygg. Vi håller varandra i handen när stormen yr men även när solen skiner.

Grattis till oss och kärleken!

IMG_8592 kopiaIMG_8686 kopiaIMG_8658 kopiaIMG_8597 kopiaIMG_8617 kopiaIMG_8623 kopiabröllopIMG_8626 kopiaIMG_8930 kopiaIMG_8931 kopiaIMG_8933 kopiaIMG_8940 kopiaIMG_8953 kopia Bröllop_3Bröllop_1 Bröllop_4 Bröllop_7 Bröllop_8 BröllopFoto: Åsa Sundberg Bergstrand