Träning och tävling i exempelvis triathlon påverkar mängden saliv och kan leda till tanderosion.

Munnen och tandhälsan är också en del av oss och vår hälsa.

Nu kan vi läsa i Tandläkartidningen att tyska forskare har jämfört 35 personer som tränar triathlon med lika många matchade kontroller som inte tränade. “Träning och tävling i extremsport påverkar mängden saliv, vilket kan leda till tanderosion”.Tanderosion innebär att tandemaljen bryts ned eller fräts av syraangrepp. Tanderosion kan uppkomma av exempelvis föda, dryck, eller av magsaft eller brist på saliv. Läs mer om det i iden här artikeln i Tandläkartidningen.

POC hjälm

REFLEXTIDER

Skrev precis på instagram om hur härligt det är när man är en nanosekund ifrån att lägga sig på sofflocket efter jobbet, men istället väljer att snöra på sig löparskorna. Fint att komma hem igen med ett något klarare sinne. Dessutom är det är riktigt härligt höstväder nu.

Det slog mig också vad det är många som ger sig ut med livet insats. Människor som är helt “osynliga” utan en endaste reflex. Om du inte är rädd om ditt eget liv så tycker jag att du ska bevara bilisterna detta. På med reflexerna!

nike_skor

CHIAPUDDING

Ibland är det fint att förbereda.
Jag tycker om att packa träningsväskan dagen innan så att jag vet att allt förhoppningsvis kommer med. Nu förbereder jag även frukosten. Låter Chiapuddingen tillagas under natten.

CHIAPUDDING- Det kan inte bli enklare:

– Blanda 3 matskedar chiafrön med 2 deciliter havredryck, mandel- eller hasselnötsdryck.
Rör om efter en kvart. Låt stå, helst över natten i kyl.

– Servera med frukt och bär som du gillar. Som exempelvis banan, hallon, blåbär, rostade nötter, mandelflarn eller kanske pumpafrön. Det finns mycket gott att strö över puddingen.

Chiapudding_1

chiapudding

FAKTA:

Chiafrön är rika på fibrer, proteiner, fleromättat fett och omega 3-fettsyror.

Det tyngsta steget

Det är inte alla dagar det är enkelt att ta sig i väg på träningspasset. Faktiskt långt i från alla dagar. Idag var det precis så. Satt på en stol länge iklädd löparkläder innan jag kom ut. Väl ute och efter halva rundan möttes jag av det här. Inför några härliga backar fick jag energi från en vacker solnedgång. .E.n.E.r.G.i.

Värmdö_running_2

Värmdö_running_1

värmdö_running

Pannlampa

Nu kommer mörkare tider. Mysiga tider. Jag tillhör en av de som gillar hösten. Jag är lite kär i kontrasterna i överlag som våra årstider ger oss. Ser fram emot att plocka fram min grymma pannlampa Trail Speed från SILVA som jag kan rekommendera till dig som gillar att träna ute under mörkare tider. Jag gjorde en intervju med Mattias Jacobsson utvecklingschef och Anette Norling marknadskoordinator på SILVA förra året. Du kan läsa den HÄR.

SILVA_pannlampa

SILVA pannlampa

Running @ Värmdö

Efter en härlig dag blev det löpning tillsammans med min andra hälft. Älskar att vi fortfarande kan träna några pass tillsammans. Vi tränade mer tillsammans förr. Men nu när simningen har tagit mer plats har jag inte en chans att hänga på där med en tidigare tävlingssimmare. Däremot kan vi fortfarande springa tillsammans, även om Viktor förmodligen hoppas på att dra ifrån där relativt snart. Glad att det finns något som heter distans och att vi kommer att kunna köra det tillsammans.

Jag valde möjligen en storlek för stor tröja till midnattsloppet 2014?

running_värmdö_1

D-VITAMIN OKTOBER TILL MARS

Som så många känner till vid det här laget är D-vitamin är ett fettlösligt vitamin och bildas i huden av att vistas i solen. Finns även i kosten som exempelvis fet fisk och ägg.

Under oktober till mars står solen så lågt och ger inte tillräckligt med ljus för att få igång hudens D-vitaminproduktion. Jag äter en del fisk men tror att det kan vara bra med extra tillskott och kör därför på Holistics D-vitaminkapslar.

dvitamin