Jaha då har jag gjort mitt första crawlpass. Eller vad man nu ska kalla det. Jag måste nog smälta ett par tankar kring det här. Är lite ledsen över att jag inte fick med mig någon feedback att jobba på till nästa gång. En hemläxa liksom. Jag initierade att jag inte hade någon som helst koll. Vilket vår instruktör förövrigt borde ha sett när jag kämpade för att ta mig fram i vattnet och på något sätt andas. Just nu känns det spretigt jag vill få koll på när jag ska göra vad och hur jag ska lyckas få in ett andetag här och var.

Konstaterar att jag behöver få till ett simpass till väldigt snart igen. Skönt att jag tog mig till simhallen. Känner mig inte helt bekväm där och får nästan ont i magen innan jag kommit ner i poolen. Vet inte varför… Men så är det. Började med en kvart i bubbelpoolen vilket gav en rätt skön känsla sedan blev det några längder med bröstsim som uppvärmning. Som avslutning fick jag mig en härliga stund i bastun tillsammans med apelsinen och hårinpackningen.

Nu är det bara kämpa vidare.

 

crawlkurs

 

21 tankar kring ”Crawlkurs #1”

  1. Hej! Jag gick min första termin nybörjarcrawl för vuxna i höstas, och jag kan säga att min känsla var lite lik din i början. Jag insåg också att simning till stor del instrueras i grupp (även när jag följt träningsgrupper som är mkt avancerade upåt elit) dvs massor egen feedback kan man nog inte räkna med om man inte anställer sig en egen tränare åt bara sig själv. Hur som helst, ska man komma in i det så krävs det verkligen regelbundenhet i simningen. Gärna korta pass, för man orkar inte hålla vettig teknik speciellt länge som nybörjare. Jag har sällan kört pass länge än 30-40 min och så helst 2-3 gånger i veckan. I början av hösten kunde jag crawla max en halv längd, nu simmar jag utan vidare 1500 meter. Sen är jag fortfarande långsam och tiden lämnar ju en del i övrigt att önska, men man kan verkligen lära sig – även om man är ultranybörjare utan någon som helst talang (som jag). Lycka till med simningen, det är faktiskt riktigt kul när man börjar komma in i det! :-)

    1. Hej Sara!
      Kul att läsa. Det är en liten grupp och de flesta fick någon typ av feedback. Antingen syntes jag dåligt eller så kanske det inte finns något hopp. ;)
      Jag tror att jag skulle kunna lära mig att gilla det om jag får till andningen. Ska även ta privatlektioner känner jag nu i efterhand. Men som du skriver så tror jag också på många korta pass. Ska se till att få feedback så jag vet hur jag bäst lägger upp min simträning. Tack snälla för bra tips!

    1. Min man har en hög med ”simleksaker” så jag ska rota lite där. Ska bara få lite tips om hur jag bästa ska använda dem.
      Sedan kanske jag får komplettera med lite nytt. Precis som med all annan träning är det kul med material. ;) Toppen bra tips! Tack.

  2. När du fått ordning på crawlrörelsen så gäller det att inte tappa den när man andas. Försök att ha kvar kroppen i samma läge i vattnet samtidigt som du vrider på huvudet och andas in ”i armhålan” på den arm som är ovanför vattnet. Börja andningen när du lyfter armen ur vattnet. (svårt att förklara i ord, men du har ju någon som kan visa hemma.) Lycka till!

    1. Tack för proffsiga tips Sandra. Det känns bra att ha något att tänka på. Första lektionen kändes märklig.

  3. Lite mer tips, när du börjar få till det.
    Om du andas åt samma håll hela tiden (vart annat tag) så kommer du att rotera ganska mycket i vattnet. Om du däremot andas på vart 3:dje andetag får du en mer jämn simning. (Kan dock kräva lite mer ansträngning.) Orkar man på vart 4:de stabiliseras kroppen lite, men det kan vara jobbigt till att börja med.

  4. Ge det någon gång till, var själv på mitt andra pass på min crawlkurs igår och jag upplevede mycket mer denna gången att jag fick tips och så under passet. Fösta gången var det inte alls så. Sedan är det nog mest bara att träna och träna, tekniken är inte alltid det lättaste. Man ska nog fokusera på en sak i taget och låta det komma efterhand. Hoppas att du tycker att det är roligare nästa pass
    Kramar

    1. Ingen stress Linda. Jag hade planerat att komma igång redan i höstas. Men fick inte till tiden. Det är betydligt bättre att ta det när man känner ett lugn över att avvara en kväll eller två i veckan för det.

  5. Jag kände likadant förra terminen, när jag var nybörjare…jag fick ingen ordning på det hela och jag blev så stressad att jag nästan fick andnöd bara av det! Denna termin känns jag betydligt mer avslappnad i vattnet och då kommer det som av sig självt!

    Dock var/är min simtränare mycket duktig på att ge oss hemläxa och coacha individuellt trots att vi jobbar i grupp.

    1. Å det låter som för mig i måndags. Skönt att höra att det släppt för dig Josefine.
      Jag hoppas att jag kan få lite feedback nästa vecka så jag blir lite klokare och kan köra något mer specifikt på egenhand.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.