Kunde inte ha startat träningsveckan på ett bättre sätt. Cykling för Jessica tillsammans med Helena. Jag hade till och med tid över innan klassen för lite fika, vilket är kvalité och lyx.

Jessica bjöd på ett upplägg iform av två intervallpyramider där vi jobbade med pulsen som ett redskap för att hitta tillbaka till en återhämtningsnivå på cirka 70% av max. Jag kör sällan med pulsklocka, men i dag var Daniel med kollega från Activio på plats för att ge oss det fantastiska system som de faktiskt har lyckats ta fram.

Jag har kört Jessicas måndagsklass några veckor nu och är galet nöjd. Jag förstår att den här klassen är full vecka till vecka. Hon har en magi som instruktör: En förmåga att ta kontakt med deltagarna, få oss att fokusera på bra grejer under klassens gång. Det finns mycket kunskap som hon delar med sig utav. Och detta uppskattas självklart!

Activio pulsträning är ett koncept som tagits fram för att träna pulsbaserat i grupp. Pulsen ger oss ett ärligt och faktiskt kvitto på hur hårt vi verkligen arbetar. Man får alltså en direkt feedback för att hitta rätt individuell träningsnivå utifrån vår egen dagsform och vad vi har för mål. Rätt fantastiskt. Jag skulle dock vilja få bättre koll på vilken min maxpuls är.

Jag känner min kropp relativt bra för att köra utan, men jag måste även bekänna att jag gillar att få den här informationen. Jag vet dock hur fokuserad jag blir när jag väl går in för något och vill inte att tekniken ska ta över min träning.

Jag frågade en gång Malin Ewerlöf vid ett tillfälle om hon har använt sig mycket utav pulsklocka under sina pass. Det hade hon inte gjort. Hon tycker sig känna sin kropp så pass väl att hon inte behöver det.

Tränar ni med pulsklocka?

Jag skulle bli oerhört tacksam och glad om ni vill ge mig lite tips på vad jag ska tänka på om jag köper en egen klocka.

Hur använder ni er klocka? Varje pass?

Jag är medveten om att vi alla är olika individer och att jag måste tänka på vad jag har för mål, vad jag vill använda den till och såvidare, men det är ändå intressant att höra om era tankar och erfarenheter.

Når jag mina mål snabbare med pulsträning? Givetvis har det med mängden träning typ av träning och intensiteten att göra. Jag inblilar mig att det kanske är ”lättare” om känslan blir mätbar på något sätt?

6 tankar kring ”Pulsbaserad cykelträning med Activio”

  1. Jag tränar inte med pulsklocka. Jag använde det ett tag och jag blev superstressad, min puls gick upp så fort jag satte på mig den. Men nu är jag lite sugen på att testa igen… Min vilopuls håller jag däremot koll på!

  2. Om jag skulle skaffa en pulsklocka så skulle jag för det första behöva öka på konditionsträningen, så att den skulle komma till nytta. För det andra så skulle den behöva vara sjukt snygg, typ knallgrön eller rosa. Extremt viktigt. :) Vilken härlig start innan ett pass med vardagslyxfika!

  3. Jag kör med garmin forerunner 305.
    Kör den mest utomhus då den mesta inomhusträningen är med activio,
    Dock skulle jag vilja ha 310x då den är vattentät, har dubbelt så lång batteritid och förutom pip vid intervallträning även vibrerar ifall man tränar med musik i lurarna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.