Idag har jag tillsammans med Jessica och Jaime gjort ett antal olika tester med Viktor som PT. För att inte glömma att Sara var med som fotograf där med grymt välbehövligt pepp. Jag var själv väldigt oförberedd innan testerna och hade egentligen bara sagt till Viktor att jag ville köra maxpulstestet. Just för att jag har så dålig koll på min maxpuls. Viktor hade förberett ett axplock av de 250 tester som finns, för att vi skulle få prova på några exempel.

Vi fick börja med att köra armhävningar till ett pip vars tempo vi skulle följa, inga konstigheter. Dock konstaterade jag att armhävningar är tungt. Därefter skulle vi göra ett längdhoppstest för att se vilken explosivitet som fanns i våra kroppar. Vi fick mäta greppstyrka vilket man tydligen sett vara en sammankoppling med bålstabilitet. Vi fortsatte med olika rörlighetstester och balanstest innan vi gick vidare till cykeln för att göra maxpulstestet.

Tanken är att vi ska bli testade nu för att sedan köra uppföljning till hösten och se vart våra sommarmål med träningen tagit oss. Våra tester kommer sedan att registreras kring ett mätverktyg som heter CheckUp Trainer. På det här kontot som Viktor skapat till oss får vi tillgång till våra testvärden. För min del betyder det att jag har mer konkreta värden att jobba med när det exempelvis kommer till min rörlighet. Jag har på senare tid lagt lite mer tid på yoga som ett komplement till löpningen, just för att jag är otrolit orörlig och stel vilket har begänsat min löpning. Det har tyvärr även tyvärr lett till en heldel onödiga krämpor som jag nu bota bort med förebyggande träning.

Tanken är att mätmetoderna ska vara relevanta både för kunden och tränaren då varje testtillfälle är unikt. Med CheckUp Trainer anpassas testerna efter den utrustning som finns tillgänglig. Det kan vara bra att träffa sin PT och diskutera vilka mål du har med träning och på den vägen komma fram til vilka tester ni ska börja med för att nå dem.

Maxpulstestet i sig var en upplevelse. Det var svårt att förhålla sig till det så här första gången. Jag ska absolut se till att få göra det igen inom en snar framtid för att se om min känsla blir den samma. Det kanske inte är helt vanligt att man gör de här testerna i en grupp så här. Själv tyckte jag att det var kul. Både jag, Jessica och Jaime är tävlingsmänniskor i grunden vilket relaterade till en ”intern” och oskriven tävling oss emellan. Haha och gissa vad, Jaimes mål blev hela tiden att slå våra resultat.

Nedan kan du läsa lite mer om testverktyget i en text plockad från deras hemsida och en bild av hur det kan se ut.

CheckUp Trainer är en plattform för personliga tränare, idrottsföreningar eller friskvårdansvariga på företag. Den ger en tydlig överblick av kundens fysiska status samt information hur träningen eller träningsupplägget ska utformas. Tester som kan genomföras med CheckUp Trainer är till exempel mätningar av en individs kroppssammansättning, styrka, rörlighet, svaga länkar, balans, hållning och kondition. Mätmetoderna anpassas individuellt, väljs efter en arbetskravsanalys och kan genomföras oavsett form och status hos individen Anledningen till testerna kan vara att bli bättre på en specifik idrott, hitta svagheter i fysiken, utvärdering och styrning av träningsupplägg, tolka överträning, skador, sjukdomar och även fungera som motivationshöjare.

Att hitta felställningar och jobba med förebyggande friskvård är andra anledningar till varför tester kan vara positiva. CheckUp Trainer innehåller ett grundutbud av mätmetoder, framtagna specifikt efter förutsättningarna av vad man som tränare behöver veta om sin kund för att bedriva en effektiv, säker och utvecklande träning. Plattformen innehåller även andra mätmetoder inom bland annat styrka, crossfit, uthållighet, specifika lopp med mera. Metodiken anpassas efter utrustningsnivå, är användarvänlig och fungerar lika bra i gymmet, företaget eller på idrottsklubben.

12 tankar kring ”Maxpulstest”

  1. Kul med såna där tester! Eller ja, kanske mest jobbigt under tiden, men skoj att jämföra sedan och se vad ni har fått för resultat!

    1. Kul och jobbigt skulle man verkligen kunna sammanfatta det. Ser verkligen framemot att jobba på min rörlighet.

    1. Ja det är kul att ha som ett verktyg med sig i sin egen träningsplan. Även om jag vet att rörligheten är något jag måste jobba med så blir det mer påtagligt och förhoppningsvis kommer jag göra jobbet nu då jag har ett mer specifikt mål.

    1. Jonna det är lite läskigt och förväntansfullt innan. Men kul när det väl är igång och efter när man har lite konkret att arbeta med. Just Do It! :)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.