Dagens träning innefattade två kilometer löpning i Merrell Pace Glove ”barfotaskor”. Styrka och rörlighet i Redcord-slingor, som jag lånade av Viktor. Har tränat några av mina otroligt svaga punkter, som framförallt sitter i vänster biceps femoris.

Funktionellträning i Redcords slingor består av tredimensionella övningar. Övningarna förbättrar verkligen styrkan och stabiliteten. Jag hade en period för några år sedan som jag tränade mycket Redcord och kände mig starkare än någonsin i framförallt mage, bål, rygg och små muskler som jag knappt visste att de fanns. Jag var mer jämnstark då. Inte som nu när jag är stark framsida och väldigt svag baksida och inte minst ena benet som fick sig en muskelbristning för också några sedan. Övningar som man tror ska vara lätt som en plätt om man tränat mycket ”traditionell” styrketräning eller Body Pump under många år blir galet jobbigt i Redcord men ger också väldigt bra resultat.

Det här var träningspasset som min kropp ville just nu och mådde väldigt bra av.

Tränar du någon ”slingträning”?

20120514-223019.jpg

20120514-223054.jpg

20120514-223121.jpg

20120514-223144.jpg

20120514-223205.jpg

20120514-223227.jpg

20120514-223256.jpg

20120514-223319.jpg

2 tankar kring ”REDCORD”

  1. Tyvärr inte. Skulle behöva tydliga instruktioner innan jag ger mig på det känner jag och det finns inte på mitt gym. Kan man ”lära sig själv” lite genom nätet? *funderar*

    1. Jag håller med dig. Skulle själv inte börja köra om det inte var så att jag hade fått instruktioner/coaching innan och under några pass. Du kanske kan lämna som önskemål att de ska ta in Redcord. Efterfrågan… :)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.