Under gårdagens Yoga Play med Elaine som är Casalls akrobatiska träningsprofil fick jag möjlighet att förstå hur jag på ett tryggt och säkert sätt kan komma upp på handstående. Som barn fanns inga spärrar, nu däremot ser det lite annorlunda ut. Inte alla dagar som jag utmanar kroppen med nyheter.

Det bjöds på en pedagogisk workshop med uppvärmning och skön avslutning. Däremellan byggde vi stegvis upp en grund med hjälp av tydliga instruktioner från Elaine, hur man bäst kan bryta ner de viktiga momenten som krävs för att kunna balansera på händerna. För min del sitter det mycket i huvudet att slänga upp mina ganska långa och tunga kropp ovanför huvudet. Det krävs verkligen närvaro och koncentration som Elaine förklarade för oss.

Dock upptäckte jag att jag är tillräckligt stark för att faktiskt kunna göra det. Skön känsla att göra saker utanför komfortzonen. Igår gjorde jag det med hjälp av fantastiskt stöd av kompisen på mattan närmast mig. Tack till dig!

Det är viktigt att vi kopplar på rätt muskler hela vägen genom koppen när vi står på händer. Lika viktigt som när vi gör något annat fysiskt med kroppen. Just för att inte skada sig.

Här kommer en bildserie från gårdagen stegvis för att förbereda kroppen att stå på händer. Orden är mina och hur jag uppfattade det. Finns förmodligen mycket bättre sätt att förklara serien på.

Det var en härlig känsla att ställa sig på händer, för min del med hjälp av kompis när jag väl kommit upp.

yogaplay1
1. Börja liggandes på ryggen. Kontrollera kroppen. Sträck ut håll ihop benen kontrollerat.

yogaplay2
2. Sträck upp armar och ben med styrka.

yogaplay3
3. Sträck ut med styrka i hela kroppen. Var noga med att ryggen är kvar i mattan för att hitta den stadiga känslan som du behöver ha i utförandet i handstående.

yogaplay4
4. Vänd om till magen.Pressa ner höften och knip med rumpan. Se till att ha nästippen i mattan bli medveten om skuldrorna som ska jobba.

yogaplay5
5. Gå upp i en stående planka.

yogaplay6
6. Be en kompis lyfta upp benen i en skottkärra. Här får man känslan för att stå på händer samtidigt som man måste koppla på musklerna. Be kompisen släppa ett ben i taget utan att du ska veta vilket ben som ska släppas för att se att du har fokus på att hålla tekniken.

yogaplay7
7. Kom ner till stående planka och be kompisen trycka till ganska kraftigt mellan skulderbladen. Det ska vara stadigt och stabilt.

yogaplay8
8. Kom upp i en ”hundenlikande” position för er som kan yoga, men med fötter och armar lite närmare varandra. Se bilden.

yogaplay9
9. Testa att komma upp på tå och lätta från marken.

yogaplay10
10. Kom upp på tå på ena benet. Lyft det andra och svinga upp det benet som du börjar med i luften. Här kan man göra några försök. Är man ensam blir det kanske väldigt många försök som för min del. Har man en kompis vågar man kanske kasta upp benet lite tidigare eller om man har en vägg att stödja sig mot.

Håll armarna stäckta kolla lite framåt för att fästa blicken på något stadigt.

yogaplay11
11. Här kan du se hur man tar sats och böjer på ”ståbenet” och knät kommer in mot magen.

yogaplay12

yogaplay13

Ja och när man har tränat en hel del. Kan det se ut så här.

yogaplaySaraA

Eller så här som starka Sara Althini. Elaine knyter ihop sin han och ber Sara pressa ihop benen kring den. Snyggt och stadigt!

3 tankar kring ”En väg till handstående”

  1. Åh, det ser ju så enkelt ut när man ser andra göra det, eller för den delen mina barn som både gör volter, står på huvudet och på händerna hemma på studsmattan. Men som du skriver, än man 2 och hjälper varandra känns det nog betydligt tryggare. Önskar att den där orädda känslan som fanns i kroppen som barn kunde finna sig kvar!
    ha en finfin dag! kram

    1. Visst ser det enkelt ut. För mig är det en utmaning som heter duga. :) Får nog öva på att släppa fram det där barnet. Det är skoj! Kramar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.