Kunde inte låta bli det där med Score efter att ha läst Soffans inlägg här. Jag menar givetvis också Core som träningsformen Core. Jag var alltså med härliga Soffans Sportlife– Core  igår och konstaterade att Sportlife helt klart vann med sin Core över Sats.

I jämförelse med det här upplägget som Sportlife har på sin klass känns Sats Core ganska B. Musiken är ofta lite för mycket för min smak på sats-korren och övningarna lite tråkiga på något sätt. Här var det rätt bra musik och övningarna var väldigt funktionella och galet jobbiga om man ville. Bra Core klass. Sedan kan det givetvis skifta mellan olika koreografier. Det kanske är svårt att få något man gillar varje kvartal. Eller hur ofta man nu byter ut dem.

Soffan instruerade sin första Core-klass vilket man aldrig skulle kunna ana. Det Kändes nämligen som hon hade gjort det tusen miljarder gånger innan. Van instruktör med andra ord och duktig för den delen! Efter Coren hängde jag även med på hennes rpm. Vilken energi hon hade på cykeln, Wow! Riktigt bra jobbat! Tack fina för att jag fick vara med!

Dock kändes det nästan som att den här rmp-korren var sämre än när jag cyklade rpm endel för fem- sex år sedan. Är det samma program director fortfarande? Känns som att det är dags att utveckla rpm-upplägget.

Vad säger ni? Någon inbiten RPM™-are som har lust att förklara tanken med upplägget av klassen?

Bjuder på en riktig Soffanpose i en snygg cykelsal.

Sportlife är verkligen snyggt klädd i Les Mills.

8 tankar kring ”S core vs S core”

  1. Tack sötnos för att du kom, och gör det gärna igen preciiis när du vill :) !

    Angående kritiken mot RPMen, så är jag helt fel person att bemöta den, eftersom jag inte riktigt förstår den. Jag är ingen proffsig cyklist, och det är möjligt att jag gillar RPM för att jag inte vet bättre kanske. Det enda jag vet är, att jag tycker ofta att vanliga cykelklasser är tråkigare än döden, men min RPM tycker jag är jätterolig. Hade inte den funnits så hade jag förmodligen suttit på en cykel och svettats fyra gånger om året, istället för som nu fyra gånger i veckan, och det är jag glad för. Ignorance is bliss ;) ?

    1. Jag förstår att du inte förstår den då jag inte kunde precisera den riktigt. Jag tycker att du är en proffsig instruktör. Jag tror att du vet väldigt bra. Det är jag som inte vet bättre och försöker förstå. Hihi.
      Jag tycker att det är grymt bra att det finns pass som passar alla. Jag gillar långt ifrån alla spinningpass men har lyckats hitta några gobitar. Smaken är som baken och tur är väl det?

      Jag kommer gärna på dina pass och inspireras utav dig! Jag vill ge rpm en chans.

    1. Christer självklart kan man uppskatta både spinning och rpm. Jag försöker för min egen del att förstå klasserna jag går på eftersom jag själv inte är utbildad instruktör (endast tränare inom alpint) och inte vet det som instruktören vet.  Eftersom jag har ett stort intresse utav att utveckla min fysik måste jag skaffa mig så mycket kunskap som möjligt för att nå hela vägen. 

  2. Ska jag kanske ta på mig missionen?
    Frågan om programdirektör så bytte vi för 5-6 år sen typ (samtidigt som BP) då McSweeney slutade och Glen kom in, efter det kom även Dan McD in och hjälpte till och han tycker jag gjorde ett fantastiskt lyft för RPM. han slutade i NZ men är fortf involverad för ungefär ett år sedan och Glen gör det nu ihop med Sarah hans fru.

    Vad funderar du på ang upplägget?
    Tanken rent grundläggande är helt enkelt, snabbast möjliga maximering av din träningseffekt. Det är då intensiva intervaller. Vi har dels intervallbasering i helhet, varannan låt utmaning varannan softare. Vi har även variation tempo – varannan tung varannan snabb. Vi har även riktigt korta intervaller i själva låten (ex låt 5 – intervaller).
    Vill du ha utförligare?

    Ang release 49 (vilken jag antar Soff körde om hon inte mixa) så tycker jag personligen, och flera andra med mig, att det är den bästa på riktigt riktigt länge. Framförallt just låt 5 som är en ovanligt lång sekvens sittande i attackerna (vilket ger lättare att hitta utmaningen) samt väldigt väl genomtänkt koreografi i helhet.

    Stor kram!

    1. Tack snälla Jim för ett utförligt svar trotts lite att gå på. Uppskattar det verkligen! :D

      Jag kan egentligen inte sätta fingret på vad det var mer än att jag inte fick ”rätta” känslan. Eftersom jag typ aldrig kör rpm kan jag egentligen inte ska uttala mig speciellt mycket. Kanske är det just för att jag är van att cykla på ”ett” sätt som gjorde att jag inte hittade något ”flow” i rpm-cyklingen.

      Men jag ska definitivt ge det en chans igen. Jag uppskattade just det här passet mycket för att Soff var väldigt peppande, glad och inspirerande. Jag kommer med all säkerhet att köra för henne igen.

      Jag körde mycket rpm för drygt 6 år sedan och då tyckte jag att det var bland de bättre cykelklasserna just för att passet var genomtänkt. Men om jag tänker tillbaka var faktiskt inte spinninginstruktörerna lika duktiga som de är idag.

      Kul att höra lite om vilka som tar fram programmet och hur det har utvecklats under åren.

      En tanke som slog mig under passet, var att man sätter sig upp väldigt mycket på kommando under passets gång. Jag förstår att det har med nedvarvningen att göra. Jag tyckte dock att det kändes ”onödigt”.

      Sedan förstår jag inte stretchen mitt i korren. Men jag gissar att tanken är att man ska slappna av mer under nedvarvningen. Jag tycker personligen att det är så pass kort cykling att det inte behövs en stretch mitt i. Men det är en bagatell och om alla andra är nöjda med det så är det väl bra. Risken är att man tappar lite fokus på cyklingen. Vilket jag såg klart och tydligt att medcyklister i salen gjorde under den tiden.

      Det kommer tre rätt tuffa låtar 3,4 och 5 hur hårt rekommenderas att köra där? Mjölksyra rakt av?

      Jag tycker att det är jätte kul att höra mer om rpm-klasserna från just rpm-instruktörer. Varför vi kör si och så under passet utan att göra någon big deal utav det.

      Jag missade inte trycket i låt fem. :) Den var grymt bra!

      Jäkligt synd att jag missade att köra klass för dig nu när du var här i sthlm Jim! Eller är du kvar och kör ngt i veckan kanske? Jag tycker att du är inspirerande med dina kunskaper och erfarenhet som instruktör. Nice att få mer än en bra klass liksom.

      Kram!

  3. Då ska vi se.. såhär ofta kontrollerar alltså jag kommentarer.. :)
    ”Rätta känslan” som är? Flow ska det ju inte direkt va i RPM, det är inte tanken. Tanken är precis som i stort sett alla LM klasser kontraster. I just RPM handlar det som sagt om intervaller.

    Absolut mest får man ju ut av RPM när man gör det regelbundet, precis som alla LM klasser.

    ang att man sätter sig upp väldigt mycket på kommando under passets gång, dels är det för att återhämta vilket ofta behövs efter de hårda intervallerna. Men även för att avlasta rygg och axlar.
    Samma sak med stretchen mitt i. Risken är som sagt att många snöar iväg precis som du säger, det håller jag helt med om. där handlar det om å va sharp som instruktör å se till att de har fokus.

    i 3, 5 och 7 är det lite olika, 3 å 7 är klättring, tanken är där max motstånd längsta möjliga, dvs strax under eller på LT.
    I femman är det intervaller där tanken är upp över tröskeln i intervallerna å ladda om mellan.

    Tack snälla för berömmet, synd att du inte kunde vara med och leka, men kommer säkert fler chanser, du får hojta nästa gång du är nere!

    Stor kram!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.